ID: 51790
Omschrijving
(Hoofd-) rotorblad (Main rotorblade Alouette III HELIKOPTER Koninklijke Luchtmacht – Voor RC Modelvliegclub Clubhuis?
Een uniek verzamelobject wat niet makkelijk te vinden is voor een redelijke prijs. Op de markt voor helikopteronderdelen, betaal je voor een rotorblad als dit (“unserviceable”, niet meer te gebruiken) nog steeds rond de 5.000 Euro – Een exemplaar met nog een klein aantal vlieguren te gaan kost al gauw tussen de 30.000 en 50.000 Euro (En dan komen de transportkosten vanuit Noorwegen, Frankrijk, Roemenië of de VS er nog bij).
Hoewel “unserviceable” is dit rotorblad (van september 1964) in goede staat met slechts kleine gebruikssporen en beschadigingen – redelijk uniek als je bedenkt dat het vele honderden uren in weer en wind een helikopter in de lucht heeft gehouden en daarna 30 jaar bij mij boven de garagedeuren heeft gehangen.
Vooral door de lengte van bijna 5 meter (het gewicht valt wel mee: 20 kilo) is ophalen in Brummen (Gelderland) de goedkoopste optie. Verzenden (dan komt er al gauw zo’n 25 kilo bij voor een houten krat) is mogelijk, maar duur.
PRIJS: € 1.200 (Bieden vanaf € 800)*
Vorig jaar te koop aangeboden op Catawiki – Mijn minimumprijs (1.000 Euro) werd niet gehaald, maar het rotorblad werd wel getaxeerd op 1.500 – 2.000 Euro (Zie laatste foto).
Over de Alouette III:
De Alouette III is een lichte eenmotorige helikopter, oorspronkelijk vanaf 1959 geproduceerd door de Franse firma Sud-Aviation, (later Aérospatiale en nu de Eurocopter Group).
De eerste productiemodellen, de SA-316A en de SA-316B zijn uitgerust met een Turboméca Artouste asturbinemotor met een vermogen van 404 kW of 550 pk, die al in het prototype werd gebruikt.
De Alouette III heeft een kruissnelheid van 210 km/u en een vliegbereik van zo’n 500 km.
De productie van de Alouette III eindigde in 1979, na een totale productie van 1480 stuks; hierbij zijn de bijna 500 onder licentie geproduceerde toestellen in India en Roemenië niet inbegrepen.
Dit veelzijdige, oerbetrouwbare toestel wordt wereldwijd nog steeds gebruikt voor militaire en civiele doeleinden, mede door de relatief eenvoudige, onderhoudsarme en robuuste constructie, die operaties in voor helikopters onherbergzame omgevingen zoals woestijnen en hooggebergte mogelijk maken. In de Alpenlanden wordt hij ook nu nog gebruikt als reddingshelikopter.
Vanaf 1964 zijn er 77 Alouette III\'s in dienst gekomen bij de Luchtmacht. Vijf Alouettes vlogen in de Search And Rescue (SAR)-rol en 72 Alouettes gingen naar de Groep Lichte Vliegtuigen.
In 1995 is besloten om de Alouettes te vervangen door de nieuwe generaties Apaches, Chinooks, Cougars en AB412\'s.
De Alouette kreeg een meer ondersteunende rol en in de jaren daarna is het aantal flink verminderd. De laatste 4 werden nog tot december 2015 gebruikt voor VIP-vervoer, onder andere voor het Koninklijk Huis. Maar ook in de rol van de verbinding tussen diverse locaties, als fotoplatform en als calibratieplatform en als \'manusje van alles\' tot ze uiteindelijk op 1 januari 2016 formeel buiten dienst werden gesteld na ruim 50 jaar trouwe dienst – een unieke prestatie!
Een uniek verzamelobject wat niet makkelijk te vinden is voor een redelijke prijs. Op de markt voor helikopteronderdelen, betaal je voor een rotorblad als dit (“unserviceable”, niet meer te gebruiken) nog steeds rond de 5.000 Euro – Een exemplaar met nog een klein aantal vlieguren te gaan kost al gauw tussen de 30.000 en 50.000 Euro (En dan komen de transportkosten vanuit Noorwegen, Frankrijk, Roemenië of de VS er nog bij).
Hoewel “unserviceable” is dit rotorblad (van september 1964) in goede staat met slechts kleine gebruikssporen en beschadigingen – redelijk uniek als je bedenkt dat het vele honderden uren in weer en wind een helikopter in de lucht heeft gehouden en daarna 30 jaar bij mij boven de garagedeuren heeft gehangen.
Vooral door de lengte van bijna 5 meter (het gewicht valt wel mee: 20 kilo) is ophalen in Brummen (Gelderland) de goedkoopste optie. Verzenden (dan komt er al gauw zo’n 25 kilo bij voor een houten krat) is mogelijk, maar duur.
PRIJS: € 1.200 (Bieden vanaf € 800)*
Vorig jaar te koop aangeboden op Catawiki – Mijn minimumprijs (1.000 Euro) werd niet gehaald, maar het rotorblad werd wel getaxeerd op 1.500 – 2.000 Euro (Zie laatste foto).
Over de Alouette III:
De Alouette III is een lichte eenmotorige helikopter, oorspronkelijk vanaf 1959 geproduceerd door de Franse firma Sud-Aviation, (later Aérospatiale en nu de Eurocopter Group).
De eerste productiemodellen, de SA-316A en de SA-316B zijn uitgerust met een Turboméca Artouste asturbinemotor met een vermogen van 404 kW of 550 pk, die al in het prototype werd gebruikt.
De Alouette III heeft een kruissnelheid van 210 km/u en een vliegbereik van zo’n 500 km.
De productie van de Alouette III eindigde in 1979, na een totale productie van 1480 stuks; hierbij zijn de bijna 500 onder licentie geproduceerde toestellen in India en Roemenië niet inbegrepen.
Dit veelzijdige, oerbetrouwbare toestel wordt wereldwijd nog steeds gebruikt voor militaire en civiele doeleinden, mede door de relatief eenvoudige, onderhoudsarme en robuuste constructie, die operaties in voor helikopters onherbergzame omgevingen zoals woestijnen en hooggebergte mogelijk maken. In de Alpenlanden wordt hij ook nu nog gebruikt als reddingshelikopter.
Vanaf 1964 zijn er 77 Alouette III\'s in dienst gekomen bij de Luchtmacht. Vijf Alouettes vlogen in de Search And Rescue (SAR)-rol en 72 Alouettes gingen naar de Groep Lichte Vliegtuigen.
In 1995 is besloten om de Alouettes te vervangen door de nieuwe generaties Apaches, Chinooks, Cougars en AB412\'s.
De Alouette kreeg een meer ondersteunende rol en in de jaren daarna is het aantal flink verminderd. De laatste 4 werden nog tot december 2015 gebruikt voor VIP-vervoer, onder andere voor het Koninklijk Huis. Maar ook in de rol van de verbinding tussen diverse locaties, als fotoplatform en als calibratieplatform en als \'manusje van alles\' tot ze uiteindelijk op 1 januari 2016 formeel buiten dienst werden gesteld na ruim 50 jaar trouwe dienst – een unieke prestatie!